باسکول جاده ای چیست

باسکول جاده ای چیست ؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که باسکول جاده ای چیست؟ به زبانی ساده باسکول از بزرگترین و صنعتی ترین دستگاه های توزین است، که برای محاسبه وزن بار در خودروهای سبک و سنگین مانند کامیون ها، تریلرها، خاورها و واگن های باربری طراحی و تولید شده است. ظرفیت توزین در آن ها معمولا از 7 تن (نیسان کش) شروع می شود و تا 200 تن (توزین واگن قطار) ادامه پیدا می کند. و می تواند تمام صنایع حمل و نقل و ریلی را پوشش دهد این دستگاه ها از بادوام ترین انواع باسکول صنعتی است، که اگر در زمان های مناسب سرویس شود، طول عمر آن ها به بیش از بیست سال هم می رسد آن ها قادرند در تمام شرایط آب و هوایی و محیط های صنعتی بی وقفه به فعالیت خود ادامه دهد.

باسکول جاده ای چیست

باسکول جاده ای چیست

اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای

باسکول جاده ای ساختار پیچیده تری نسبت به باسکول های صنعتی مورد استفاده در کارخانه ها و صنایع تولیدی دارد، و فرآیند نصب آن ها هم فرایندی زمان بر است، که باید بسیار دقیق و حساب شده صورت پذیرد. پلتفرم یا کفی صنعتی، لودسل، فونداسیون، جعبه تقسیم، نمایشگر (اندیکاتور) و پرینتر اجزاء تشکیل دهنده آن ها هستند، که تعداد، نحوه نصب و الگوی اجرای آن ها متناسب با ظرفیت آن ها تغییر می کند.

  • فوندانسیون
  • تناژ باسکول
  • لودسل یا (حسگر)
  • جانکشن باکس
  • نمایشگر
  • پرینتر

فوندانسیون Foundation (شناژ)

فوندانسیون ، همان زیر بنا باسکول است و اجرای درست آن میتواند در دقت باسکول تاثیر گذار باشد میتوان گفت فونداسیون یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای است که در دو نوع غیر پیش ساخته و پیش ساخته می باشند که بنا به شرایط جغرافیایی محل نصب و درخواست مشتری ساخته میشود. پایه ی یک باسکول مانند پایه و اساس خانه برای افزایش کیفیت و طول عمر آن بسیار مهم است و هر گونه عیب می تواند موجب بروز خطاهای توزین و تسریع در شکستن و یا ساییدگی فوندانسیون شود.

تناژ  Tonnage

واحد اندازه‌گیری گنجایش حمل بار،  تناژ است که به آن ظرفیت توزین نیز میگویند. تناژ باسکول ها از 7 تن شروع و با توجه به نوع کاربری و خواست مشتری تا 170 تن نیز ساخته میشود. از جمله اماکنی که از باسکول جاده ای استفاده میشود ، میتوان به گمرک ، معادن ، ایستگاه راه آهن ، مرغداری ها ، پلیس راه ها ، میادین تره بار ، کارخانه جات و… اشاره کرد.

لودسل

لودسل ، حسگری است که برای اندازه گیری وزن وارده شده به کف باسکول استفاده می شود و در نهایت آن را به نمایشگر منتقل می کند.

نمایشگر یا اندیکاتور

نمایشگر علاوه بر نمایش وزن ، وظیفه نمایش کد کالا ، نام کالا ، ساعت و تاریخ ، کد مشتری ، شماره کامیون ، شماره قبض ، مبدا ، مقصد و… را بر عهده دارد در برخی اندیکاتور ها امکان اتصال دو سیستم توزین مستقل به یک نمایشگر نیز وجود دارد.

پرینتر یا چاپگر

چاپ اسناد وظیفه ی پرینتر باسکول است این پرینتر ها امکان تغذیه کاغذ تک برگ و پیوسته را دارا هستند.

اندیکارتور باسکول چیست

اندیکارتور باسکول چیست

نحوه ی کار باسکول جاده ای

اولین مرحله در نصب باسکول جاده ای گودبرداری است، که این مرحله باید متناسب با ابعاد و نقشه اصلی باسکول انجام شود. در مرحله دوم نوبت به فونداسیون دستگاه می رسد، که شامل مجموعه ای بسیار مستحکم از کلاف های فلزی به هم پیوسته است، که فضاهای میانی آن با بتن پر شده، و با قرارگیری در زیر صفحه پلتفرم، فشار ناشی از وزن بار را کاهش داده و مانع از نشست و فرورفتن آن به داخل زمین می شود. از مهمترین وظایف فونداسیون می توان به قرارگیری صحیح باسکول در محل نصب، و انتقال صحیح بار به زمین اشاره کرد. لازم به ذکر است، که پیاده سازی این مرحله بسیار مهم است و تا 30 درصد در دقت انواع باسکول جاده ای تاثیر می گذارد.

در باسکول جاده ای لودسل ها زیر پلتفرم و درون فونداسیون باسکول قرار گرفته اند، و تعداد آنها بسته به توان باسکول متغیر است. ارتباط بین لودسل ها در باسکول های جاده ای از طریق وسیله ای با نام جانکشن باکس Junction Box یا جعبه تقسیم انجام می شود. وظیفه این قطعه الکترونیکی جمع آوری اطلاعات توزین از لودسل ها، یکسان سازی این اطلاعات و در نهایت انتقال آن به اندیکاتور یا نمایشگر باسکول است.

پلتفرم و یا صفحه اندازه گیری در باسکول های جاده ای معمولا از جنس بتن، فلز و یا ترکیبی از این دو است، که برای سهولت عبور و مرور خودروها به صورت پل و یا مسطح طراحی شده است، و به سرعت اطلاعات توزین را به خروجی باسکول جاده ای یا همان نمایشگر انتقال می دهد. توزین در انواع باسکول جاده ای یک فرایند دو مرحله ای است. بطوریکه وزن خودرو قبل و بعد از بارگیری محاسبه و ثبت می شود و با تفاضل این دو عدد می توان به وزن خالص بار دست یافت.

سخن آخر

در بالا به سوال باسکول جاده ای چیست ؟ پاسخ کامل دادیم همچنین اجزای باسکول جاده ای را به طور کامل بررسی کردیم . باسکول ها انواع مختلفی دارند که از پرکاربرترین آن ها میتوان به باسکول 60 تنی ، باسکول کامیون کش اشاره کنیم. که شما میتوانید برای خرید با کارشناسان ما 09135714001 در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.