تفاوت باسکول پیش ساخته و تمام فلز:

در این مقاله میخواهیم راجع به تفاوت باسکول پیش ساخته بتنی و تمام فلز و مشخصات و مزیت هر کدام صحبت کنیم .باسکول فلزی دارای شاسی اصلی، صفحه ، تیر آهن و میلگرد های فلزی و… می باشد و در باسکول پیش ساخته بتنی دارای شبکه بافت میلگرد به صورت طولی و عرضی می باشد و بتن که با عیار استاندارد در آن مصرف می گردد. جنس صفحه یا پلتفرم در باسکول پیش ساخته بتنی، بتنی می باشد.

این باسکول های تمام فلز برای گمرک ها، راه آهن مناسب می باشد که مقاومت بالایی نیز دارد ولی ممکن است برخی از شرکت ها از تیر و ورق استفاده کنند که مقاومت را پایین می آورد و بر اثر گذشت زمان صفحه حالت موج دار می شود و روی لودسل ها تاثیر میگذارد. باسکول های فلزی به دلیل استفاده از آهن دارای قیمت بالاتری نسبت به باسکول های پیش ساخته بتنی می باشد

پیدایش باسکول بتنی و باسکول فلزی

باسکول جاده ای  برای تعیین وزن ماشین در تناژهای مختلف به صورت فلزی یا پیش ساخته بتنی ساخته شود مورد استفاده قرار می گیرد . که در ابتدا یکسان به نظر میرسند اما یک سری تفاوت در طراحی و ساخت دارند. در زمان گذشته برای ساخت باسکول از قطعات فلزی مانند اهرم، ساچمه و تیغچه استفاده میشد و باسکول ها تماماً از فلز ساخته می شدند و به مرور زمان با معرفی قطعات الکترونیکی، لودسل ها و نمایشگرهای دیجیتالی باسکول، سازه های بتنی معرفی شدند و به خاطر قیمت مناسب و کیفیت بهتر و دقت بیشتر باسکول های بتنی جایگزین باسکول های فلزی شدند.

استفاده از کدامیک مزیت بیشتری دارد؟

در حقیقت باسکول بتن آرمه هیچ مزیت خاصی نسبت به باسکول فلزی نداشته و برعکس. یعنی هر کدام از دستگاه های توزین جاده ای، ویژگی هایی دارند که در نگاه اول مزیت محسوب بشود.کاربرد دستگاه های بتنی در اکثر کارگاه ها و کارخانجات، سردخانه ها، باسکول های عمومی و … فراوان به چشم می خورد.

باسکول های 60 تن دارای مزایای بسیاری می باشند که از مزایای آنها میزان ضخامت صفحه های آنها می باشد که  مقاومت بالایی نیز هستند. از دیگر مزایای این باسکول ها در زیر نام برده شده است.

  • نصب سریع و آسان
  • استحکام فوق العاده
  • مقاومت بالا در برابر بار های دینامیکی و استاتیکی
  • قابلیت جا به جایی تمیز کاری و تعمیر آسان

اولین مزیت این است که این دستگاه ها (ظرفیت 60 تنی) که با توجه به کارایی های مفیدشان، قیمت کمتری نسبت به باسکول تمام فلزی داشته و نصب آسان از دیگر مزیت آن است . دستگاه های توزین تمام فلز بخصوص 60 تنی قیمت بالاتری دارند و نصب آن هم سخت تر هست اما حمل آسان و کم هزینه تر از مزیت های آن است.

تفاوت باسکول بتنی پیش ساخته و تمام فلزی:
مزیت باسکول جاده ای 60 تنی بتنی چیست؟

باسکول 60 تنی

انواع باسکول های جاده ای دیجیتالی در ایران تولید می شود. تنوع باسکول های جاده ای از لحاظ ظرفیت از 8 تن تا 120 تنی است و از لحاظ پلتفرم ، بتنی پیش ساخته و فلزی است.

باسکول های 60 تن به تریلی کش، 16 متری و باسکول مخصوص تریلر معروف هستند.در این قسمت دریافتیم که طول باسکول ها و وسیله نقلیه مرتبط با آنها با هم تفاوت دارد و شباهتشان جنس صفحه پلتفرم هست، می باشد.باسکول تریلی کش جاده ای از 6 تا 8 لودسل یا حسگر وزنی استفاده می کند ولی دستگاه کامیون کش 50 تنی، از 4 لودسل وزنی استفاده می کند.

تفاوت بین باسکول جاده ای بتنی (پیش ساخته، نیم بتن نیم فلز، بتن آرمه) و فلزی در چیست؟

مزیت استفاده از کدامیک بیشتر است؟ آیا فقط ظرفیت باسکول 60 تنی در بازار عرضه می شود؟ خب حالا میخواهیم راجع به مفهوم باسکول جاده ای نیز که ممکن است واضح نباشد و یا هم جواری جاده با باسکول ناآشنا باشد صحبت کنیم باسکول جاده ای به باسکول هایی که ظرفیت بالا دارند (از 8 تن تا 120 و حتی 200 تنی) گفته می شود. کلمه جاده هم بدلیل وزن کردن کالاهایی بوسیله ی وسایل نقلیه مخصوص جاده، مانند تریلر، کامیون، خاور، وانت و نیسان و گاها موارد که دارای سیستم خاص هستند قطار و واگن های قطار اطلاق می شود، به کار می رود.

باسکول جاده ای تریلی کش

همان طور که می دانید باسکول ها انواع اقسام مختلفی دارند که بر اساس نوع وسیله نقلیه ای که وزن می کنند نام گذاری می شود. این دستگاه ها از نظر عوامل دیگر هم با همدیگر متفاوت هستند که مشخص کننده سطح کیفی دستگاه ها می باشد. نمونه ای از باسکول های پر طرفدار باسکول تریلی کش است که در ادامه به معرفی دو نوع آن ها می پردازیم:

  • باسکول جاده ای تریلی کش تمام بتن (روی سطح)
  • باسکول جاده ای تریلی کش تمام بتن (داخل گود)
باسکول جاده ای تریلی کش تمام بتن (روی سطح)

باسکول های تمام بتن در 2 مدل ساخته می شوند .مدل  روی سطح با حداقل هزینه اجرا و بهره بری در کمترین زمان نصب و راه اندازی می شود . پلتفرم های روی سطح دارای مشکلاتی  نظیر بادگیر بودن صفحه باسکول و تاثیر باد بر توزین بار ، تماس نزدیک سنسور ها با بارش برف، باران و غیره …. می باشد.

باسکول های روی سطح عمدتا در مناطقی که امکان حفاری و ایجاد فونداسیون نباشد نصب و بهره برداری می شود.یکی از مهمترین مراحل ساخت باسکول های تمام بتن مرحله عمل آوری بتن است . عمل آوری بتن ارتباط مستقیم با استقامت و کیفیت آن دارد.بالاترین تکنولوژی عمل آوری استفاده از سیستم بخار آب است، چرا که بخار آب تامین کننده رطوبت و گرما بطور همزمان بوده که استقامت سازه بتنی را بطور چشمگیری افزایش می دهد.

باسکول جاده ای تریلی کش تمام بتن (داخل گود)

جدید ترین نسل باسکول های پیش ساخته برای اولین بار در سال 1388 توسط مجموعه ی توزین سپاهان طراحی و ساخته شد.این نوع پلتفرم بدلیل ساختار ارتباط مستقیم تیر و دال یکی از پایدارترین سیستم های باسکول جاده ای است . این باسکول برای نصب نیاز به اجرای فونداسیون داشته که بصورت پیش ساخته ارائه می شود . عموما 65 درصد باسکول های جاده ای از مدل داخل گود و یا هم سطح می باشد چرا که عمدتا دارای پایداری توزین در طول زمان می باشند . این نوع باسکول در صنایع پر تردد نصب و مورد بهره برداری قرار می گیرد . جهت مشاوره رایگان با ما 03136294849 تماس بگیرید .

باسکول های بتن فلزی:

 مواد مورد نیاز شامل سیمان، ماسه و میلگرد در سایزهای مختلف پس از خرید و ذخیره سازی در خط تولید قرار می گیرد. ماسه و شن خریداری شده مجدداً توسط ماسه شور از نظر امکان ناخالصی شسته شده و توسط بچینگ پلانت (ایستگاه مرکزی بتن) به بتن آماده شده و با سیمان مورد نیاز مطابق عیار استاندارد مخلوط می شود.

میله های مورد نیاز برای انواع سایزهای 25،22،18،16،14،12،10 برش خورده، خم شده و بعد از آماتور در قالب های پیش ساخته قرار می گیرند. پس از آماده شدن قالب بتن، بتن مورد نیاز توسط ویبراتورهای مختلف تزریق و ویبره می شود.

مهم ترین دلیل استقبال مشتریان از باسکول های بتنی پیش ساخته، زمان بسیار کوتاه عملیات نصب و راه اندازی می باشد، به طوری که در بدترین شرایط آب و هوایی و موقعیت مکانی کشور، تمامی عملیات نصب سازه های بتنی و تجهیزات الکترونیکی در مدت یک هفته به پایان می رسد. باسکول آماده بهره برداری است.

با توجه به نیازهای آینده مشتریان، گاهی جابجایی ترازو اجتناب ناپذیر است و در این بین وجود ترازوهایی که با فونداسیون قابل جابجایی باشد، مزیت ویژه ای است.باسکول های پیش ساخته بتن فلزی با استفاده از سیستم مدیریت تضمین کیفیت بر اساس استاندارد ISO-9001-2000 طراحی و ساخته می شوند. در تمامی مراحل نصب، نگهداری و تعمیرات، کارشناسان کنترل کیفیت به دقت بر فرآیندهای انجام شده نظارت دارند.

مزایای نسبی باسکول بتن با انواع باسکول های فلزی:

  • قیمت تمام شده کمتر
  • ثبات بیشتر نسبت به ضربه های وارده
  • ضریب انتقال دمای پایین تر
  • مقاومت بیشتر در مقابل عوامل جوی و محیطی از قبیل رعد و برق ، رطوبت ، بارندگی ، زلزله و آتش سوزی