دقت باسکول و عوامل تاثیرگذار بر آن

به دلیل اهمیت اندازه گیری وزن به عنوان معیاری برای فروش و یا خرید محصولات ، وجود سیستم توزین معتبر برای هر صنعت، ضروری است. اصلی ترین بخش سیستم توزین هر واحد صنعتی باسکولها هستند. از این رو، درک عوامل مؤثر بر دقت آنها برای به حداقل رساندن خطاهای اندازه گیری ضروری است. دقت یک سیستم اندازه‌گیری بر اساس تعریف علمی در این است که یک نتیجه، تا چه میزان به مقدار واقعی نزدیک باشد.

اهمیت دقت باسکول

وزن باسکول جاده ای، به عنوان مبنای اصلی برای پرداخت هزینه توزین قرار می گیرد و مقوله ای حساسی است چرا که اگر باسکول، وزن‌های محموله را بسیار زیاد ثبت کند، خریدار برای محصولاتی که دریافت نمی‌کند، پول پرداخت خواهد کرد و در مقابل، اگر این سیستم، وزن محموله ها را خیلی کمتر از میزان واقعی ثبت کند، این بار فروشنده ضرر کرده و محصول را بیش از چیزی که هزینه آن را دریافت کرده فروخته است. در هر دو حالت، امکان دارد طی یک دوره کوتاه مدت، ضرر جبران ناپذیری به استفاده کننده باسکول وارد شود.

دقت سلول بار در توزیع سیستم‌ های توزین

مهم‌ترین واحد وزن‌کشی در کلیه سیستم‌های توزین الکترونیکی لودسل است و یک سلول بار معیوب می‌تواند کارایی سیستم توزین را با مشکل مواجه کند.

باسکول جاده ای

محاسبه ضرر خطای دقت باسکول دیجیتال

حتما شما هم به عنوان یک کاربر که با باسکول جاده ای مانند باسکول 60 تنی کار میکنند میدانید اگر باسکول دقت لازم را نداشته باشد چه ضرری را متحمل میشوید.از طرفی آسیبی که میتواند به مجموعه شما و مشتریان شما بزند وحشتناک است. توزین اجسام با دستگاه دیجیتال امروزی و دقت آنها بدونه خطا،میتواند اعتبار و اعتماد شما را افزایش دهد. در ادامه به یک مثال ساده میپردازیم : فرض کنید یک کارخانه ی حبوبات برای محاسبه سود و ضرر هر 8 تا 60 تن میزان خطای کیلو گرم در نظر بگیرید. در زیر خطای باسکول 60 تنی را بررسی میکنیم :

به طور میانگین هر کارخانه 250 روز کاری در طول سال دارد و اگر توزین با وسایل نقلیه مانند تریلر، کامیون و … داشته باشد و ارزش هر کیلوگرم از مواد 20,000 ریال باشد با توجه به خطای دقت 30 کیلوگرم در بار توزین به روش دیجیتال امروزی، میزان خسارت سالیانه شرکت به شرح زیر است :

                                  تومان 3,000,000,000 = 30 * 20,000 * 20 * 250

بله سه میلیارد تومان!!! که حتی اگر هم ماهیانه حساب کنیم میشود ماهی 250 میلیون که این مبلغ میتواند روی مشتری هم تاثیر بگذارد.

5 نکته مهم و تاثیرگذار در دقت باسکول تنی

باسکول ها یکی از محصولات بسیار کاربرد در توزین محموله های با حجم بالا و همچنین انواع وسایل نقلیه هستند. یکی از موضوعات مهم در رابطه با این محصول، دقت باسکول های تنی است که به عوامل زیادی نیز بستگی دارد. این موارد عبارتند از:

تراز باسکول

اگر میخواهید سیستم توزین دارای خروجی با بالاترین دقت ممکن باشد باید فونداسیون، صفحه و لودسل باسکول جاده ای باید کاملا تراز باشند.

یکپارچگی مکانیکی و نظافت باسکول

یکی دیگر از عوامل دقت باسکول نصب صحیح آن است. صفحات باسکول جاده ای نباید به هیچ بخش مجاور درگیر شوند و هیچ گونه زباله یا سنگ ریزه ای نیز، نباید باعث جلوگیری از حرکت آزاد صفحه باسکول شود. در صورتی که هیچ یک از این موارد رعایت نشده است، محل مورد نظر را تمیز کنید. همچنین، لودسل ها نیز، باید به صورت دوره ای نظافت شوند.

محتوای پیشنهادی : جهت خرید جانکشن باکس کلیک کنید.

محیط

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل محیطی بر دقت باسکول تغییرات دمای محیط، است. لودسلی با توجه به کیفیت خود، دارای ضریب خطای مشخصی است که بر اساس افزایش دمای محیط تعیین می شود. از این رو، لازم است تا در صورت استفاده از باسکول در محیط‌های بسیار گرم یا بسیار سرد، به کیفیت لودسل نیز، دقت ویژه ای داشته باشید. علاوه بر این مورد، جنس صفحه باسکول جاده ای (باسکول بتن یا باسکول فلزی) نیز، در این موضوع حائز اهمیت است. علاوه بر این دما، عوامل طبیعی دیگری مانند نسیم های تند ، رطوبت، ارتعاش و …نیز، بر دقت باسکول تاثیر دارند.

خطای انسانی

اپراتور باسکول باید آموزش های لازم را دریافت کرده باشد و بتواند با نمایشگر باسکول، به درستی کار کند. علاوه بر این، این فرد باید بر شرایط استفاده از باسکول و نوع بارگزاری بر روی آن که توسط رانندگان انجام می شود نیز، نظارت کامل داشته باشد.

نگهداری و استاندارد نمودن باسکول

اگر میخواهید از کیفیت باسکول جاده ای کاسته نشود باید مانند ماشین آلات دیگر نگهداری و بازبینی های دوره ای را داشته باشد بر اساس میزان استفاده و شرایط محیطی باسکول، این دوره ها می تواند هفتگی یا ماهانه باشند. همچنین هر باسکول به صورت سالیانه توسط اداره استاندارد،کالیبره شده و برای آن گواهی صادر می شود. در صورتی که میزان استفاده از باسکول بسیار زیاد باشد، بهتر است برای حفظ دقت باسکول، این استاندارد سازی هر سه ماه یا ۶ ماه انجام گردد. در صورت تمایل به خرید انواع باسکول جاده ای و دریافت مشاوره درباره خرید و انتخاب این محصول، می توانید با کارشناسان ما در واحد فروش، تماس حاصل فرمایید.

محتوای پیشنهادی : برای مشاهده و اطلاع از قیمت باسکول کامیون کش کلیک کنید.

دلیل کاهش دقت باسکول دیجیتال

برای اینکه باسکولها در برابر فشار و ضربه های مختلف در وزن کشی های سنگین آسیب نبینند، ظاهر باسکول با استفاده فلزات و مواد سخت و صنعتی طراحی شده است ، ولی این ظاهر ارتباطی به میزان دقت و حساسیت ابزار و قطعات اندازه گیری ندارد .

باسکول علی رغم داشتن ظاهری سخت و محکم دارای حساسیتی بالا در برابر عوامل مختلف در قطعات و ابزار اندازه گیری است ، در نتیجه باید در طراحی و ساخت دستگاه ها، دقت و استاندارد های لازم رعایت گردد. استفاده از لودسل های نامرغوب  (لودسل فشاری) در ساخت باسکول به مرور زمان میتواند، عملکرد مناسب اولیه خود را از دست بدهد ، یکی دیگر از عوامل کاهش دقت باسکول به کار گیری سیم کشی های نادرست و غیر اصولی است و میتواند منجر به هزینه ی اضافی برای خریدار شود. استفاده از نمایشگر های بی کیفیت منجر به عدم نمایش وزن صحیح روی مانیتور میشود و همین مورد موجب بروز اشتباهات زیادی در مبادلات و وزن کشی ها خواهد شد .

مهم تر از تمام این موارد اجرای غیر استاندارد و اصولی فندانسیون در باسکول کفی هم سطح و جاده ای ، عدم اجرای صحیح و در نظر نگرفتن نکات لازم در اجرای فنداسیون موجب می شود باسکول هر چند از قطعات مرغوب ساخته شده باشد ، در وزن کشی با مشکل و خطا روبه رو شود . به منظور  جلوگیری از پایین آمدن دقت و صحت عملکرد باسکول ها لازم است باسکول های با کیفیت تهیه کنیم برای این کار میتوانید از محصولات مجموعه توزین سپاهان استفاده کنید. باید در نظر داشت که در صورت تعمیر یا تعویض قطعات مختلف باسکول دیجیتالی حتما باید دوباره دستگاه را کالیبره کرد ، کالیبره کردن باسکول نیازمند ابزار و آزمایشگاه مخصوصی است که در اختیار سازمان استاندارد است ،کالیبره کردن اصولی باسکول موجب می شود تا وزن کشی دقیق تری داشته باشیم و از بروز ضرر برای دو طرف معامله جلوگیری کنیم .