جهت نصب باسکول و دریافت مشاوره رایگان با کادر مجرب مجموعه توزین سپاهان 36293438-031 **09135714001 در ارتباط باشید

نصب باسکول جاده ای

نصب باسکول جاده ای : باسکول جاده ای از بزرگترین و صنعتی ترین دستگاه های توزین الکترونیک است، که به منظور محاسبه وزن بار در خودروهای سبک و سنگین مثل کامیون ها، تریلرها، خاورها و واگن های باربری طراحی و تولید شده است.این باسکول ها به منظور تعیین وزن وسایل نقلیه مختلف مانند تریلر، کامیون، نیسان، خاور و غیره در گمرک، راه آهن، بنادر، تره بار و … با توجه به نوع کار و تناژ آن در محل نصب بکار می رود. امروزه باسکول توسط شرکت ها و برندهای مختلف در کارخانه های تولید کننده این محصول صنعتی با انواع نرم افزارهای مدل سازی و زیر نظر مهندسین خبره ساخته می شود. باسکول ها در انواع 8 تنی، 10 تنی، ….، باسکول 60 تنی، 80 تنی و 120 تنی تولید می شوند که به آنها باسکول سنگین یا جاده ای می گویند. باسکول در انواع فلزی، بتنی، نیمه بتنی، نیمه فلزی (کامپوزیت) تولید می شود و به درخواست خریدار به صورت داخل گود (هم سطح) یا برجسته (پلیس راهی) ساخته می شود.

ظرفیت توزین در انواع باسکول جاده ای معمولا از 7 تن (نیسان کش) شروع می شود و تا 200 تن (توزین واگن قطار) وجود دارد  و می تواند تمام صنایع حمل و نقل و ریلی را پوشش دهد. باسکول جاده ای از بادوام ترین انواع باسکول صنعتی است، که اگر در زمان های مناسب سرویس شود، طول عمر آن ها به بیش از بیست سال هم می رسد. باسکول جاده ای قادر است در تمام شرایط آب و هوایی و محیط های صنعتی بی وقفه به فعالیت خود ادامه دهد.

نصب باسکول جاده ای :

 نصب انواع باسکول جاده بر روی زمین در چندین مرحله خاکبرداری، زیرسازی، نصب و راه اندازی پلتفرم ساخته شده از فلز یا بتن و یا ترکیبی از هر دو. در داخل این سکوها سنسورهای وزن یا لودسل تعبیه شده است که مانند سنسورهای دیگر باسکول ها به وزن حساس بوده و دقت و سرعت خوبی در نمایش وزن دارند. این حسگرها در زیر سطح سکو قرار می گیرند و داده های وزن را جمع آوری کرده و به گیرنده یا نمایشگر باسکول اندازه گیری ارسال می کنند. نمایشگر باسکول معمولاً در یک اتاق یا اتاق ویژه به نام اتاق کنترل قرار گرفته و نصب می شود. نصب و کارگذاری باسکول های جاده ای باید بر اساس استانداردهای بین المللی انجام شود.

محل نصب باسکول جاده ای و باسکول مختلف:

نکته مهمی که در انتخاب محل نصب دستگاه های توزین دیجیتال و غیر دیجیتال مهم بوده و هست، سطح قرار گرفتن آنها می باشد.سطح مذکور بایستی کاملاً تراز بوده و با دستگاه های مناسب تست شوند یعنی نباید هیچگونه زاویه انحرافی نسبت به سطح پایدار و صاف وجود داشته باشد.در ارتباط با ترازو و باسکول های صنعتی اینکار به سادگی صورت می گیرید و علاوه بر آن دوری از گرد و خاک، ایجاد دمای مناسب و … رعایت می شود.در مورد باسکول های جاده ای دیجیتال انتخاب محل نصب بسیار بسیار مهم است. مواردی که اعلام می شود در بعضی گزینه می تواند با باسکول صنعتی و ترازوها نیز مشترک باشد.

نکات مهم در انتخاب محل نصب باسکول جاده ای:

برای نصب باسکول جاده ای بهتر است به این نکات دقت کنیم که در زیر آن ها بررسی خواهیم کرد :

فضای کافی مناسب انواع باسکول از ۴ متری تا ۱۶ متری : حتماً فضای مناسب و کافی برای دسترسی به باسکول وجود داشته باشد. راه هایی مسطح و مستقیم از دو پهلوی دستگاه وجود داشته باشد و طول آن ها متناسب با طول صفحة نصب شده در آن محل (۴ متری، ۶ متری، ۸ متری یا ۱۶ متری) باسکول باشد. بهتر است مکان نصب، به نحوی باشد که وسیله نقلیه مانند تریلر روی دستگاه جاده ای دور نزند و تریلی از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج شود.

فضای مناسب برای جرثقیل برای تخلیه دستگاه : فضا باید فضای مناسب و قابل قبول برای جرثقیلی که صفحه بتنی یا فلزی را از کامیون یا تریلی بر می دارد، وجود داشته باشد تا بتواند عملیات برداشتن صفحه و قرار دادن در محل آرامش باسکول را به خوبی به سرانجام برساند.

 قدرت و نوع خاک در محل نصب دستگاه : نوع خاک باید تحمل فشار وزن باسکول بعلاوه حداکثر بار و ظرفیت باسکول را تحمل کند. به همین دلیل زیر سازی محل نصب باسکول می تواند جلوی عواقب بعدی را بگیرد.

ایجاد اتاق برای قرار گرفتن نمایشگر و پرینتر : اتاق نگهبانی یا اتاقکی مجزا برای قرار گرفتن نمایشگر و پرینتر ضروری است. معمولاً با فاصله کم از باسکول قرار دارد و متصدی باسکول می تواند قرار گرفتن وسایل نقلیه را قبل و بعد از توزین مشاهده کرده و به راننده بعد از تمام شدن مراحل توزین اعلام کند.

رعایت نکات ایمنی : محل انتخابی نصب نباید در منطقه قابل انفجار یا خطرناک باشد. در صورت وجود موارد ذکر شده ، باید در نصب و خرید آن، مسائلی رعایت شود تا اطمینان 100% داشته باشید که باسکول مناسب و بدونه خطر برای آن محیط خاص در نظر گرفته شده است.

عوامل آب و هوایی جغرافیایی : عوامل جوی مانند باد شدید و گرمای بیش حد، در نظر گرفته شوند و تاثیر این عوامل بر دستگاه، به کمترین میزان برسد. در محل هایی با بارش شدید برف می تواند حصاری ساخت تا روی صفحه باسکول برق تجمع نکند یا اگر در آن مکان، وزش باد شدید دائمی هست ، بادگیر مناسب در نظر گرفته شود.

نبودن کابل های تاثیر گذار در اندازه توزین و خرابی دستگاه :
در محل نصب باسکول وجود کابل های فشار قوی برق، بر روی لودسل یا حسگر وزن و نمایشگر ها دارند که هم می تواند موجب خرابی آنها شده و هم مقدار وزن را با خطا نشان دهد.

تامین محل خروج آب های اضافی و مواد زائد با کندن فاضلاب مناسب و زدن چاه ارت : محل چاه فاضلاب باید در زیرسازی باسکول و در نقشه گودبردای اعمال و انجام شود و مطمئن باشیم در اطراف باسکول و در داخل محل گودبرداری، آب جمع نمی شود.

تعبیه موانع و ایجاد شب رنگ : مشخص است که ایجاد موارد ذکر شده می تواند اتاقک، ادوات و تجهیزات مجاور باسکول را در مقابل وسایل نقلیه مختلف که ممکن است منحرف و به سیستم صدمه بزنند، محافظت کند.

باسکول های جاده ای برای کار در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده اند و ساختار پیچیده و خاص آنها این امکان را به آنها می دهد. روش وزن گیری بار در انواع باسکول جاده ای به این صورت است که وزن ماشین یا واگن قبل و بعد از بارگیری اندازه گیری می شود و با یک محاسبه ساده وزن خالص بار بدست می آید. تعمیر باسکول جاده ای نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد و در صورت نیاز باید از نمایندگی یا افراد ماهر و با تجربه استفاده کرد.

باسکول ها با توجه به محل نصب، درخواست مراجعه کنندگان و … می توانند بصورت پیش ساخته یا غیر پیش ساخته باشند. نمونه های پیش ساخته از تمامی فازها در کارخانه زیر نظر مهندسین مجرب و طی چندین مرحله تست مقاومت در برابر عوامل مختلف تولید می شود تا در برابر فشار، ضربه و … مقاوم باشد و نمونه های غیر پیش ساخته یا همان اجرای در محل بر روی کلیه مراحل انجام می شود. تمامی مراحل اجرای این باسکول ها باید طبق استانداردهای بین المللی انجام شود. ترازوها در سه فاز خاکبرداری و ارتقاء، عملیات مکانیکی و نصب سکو، عملیات الکترونیکی و نصب لودسل انجام می شود.

اجزای تشکیل دهنده باسکول جاده ای

در بالا راجع به نصب باسکول جاده ای اطلاعاتی کسب کردیم حالا اجزای باسکول جاده ای را بررسی خو.اهیم کرد : باسکول جاده ای ساختار پیچیده تری نسبت به باسکول های صنعتی مورد استفاده در کارخانه ها و صنایع تولیدی دارد، و فرایند نصب آن ها هم فرایندی زمان بر است، که باید بسیار دقیق و حساب شده صورت پذیرد. پلتفرم یا کفی صنعتی، لودسل، فونداسیون، جعبه تقسیم، نمایشگر (اندیکاتور) و پرینتر اجزاء تشکیل دهنده یک باسکول جاده ای هستند، که تعداد، نحوه نصب و الگوی اجرای آن ها متناسب با ظرفیت باسکول جاده ای تغییر می کند. اولین مرحله در نصب یک باسکول جاده ای گودبرداری است، که این مرحله باید متناسب با ابعاد و نقشه اصلی باسکول انجام شود. در مرحله دوم نوبت به فونداسیون دستگاه می رسد، که شامل مجموعه ای بسیار مستحکم از کلاف های فلزی به هم پیوسته است، که فضاهای میانی آن با بتن پر شده، و با قرارگیری در زیر صفحه پلتفرم، فشار ناشی از وزن بار را کاهش داده و مانع از نشست و فرورفتن آن به داخل زمین می شود. از مهمترین وظایف فونداسیون می توان به قرارگیری صحیح باسکول در محل نصب، و انتقال صحیح بار به زمین اشاره کرد. لازم به ذکر است، که پیاده سازی این مرحله بسیار مهم است و تا 30 درصد در دقت انواع باسکول جاده ای تاثیر می گذارد.

در باسکول جاده ای لودسل ها زیر پلتفرم و درون فونداسیون باسکول قرار گرفته اند، و تعداد آنها بسته به توان باسکول متغیر است. ارتباط بین لودسل ها در باسکول های جاده ای از طریق وسیله ای با نام Junction Box یا جعبه تقسیم انجام می شود. وظیفه این قطعه الکترونیکی جمع آوری اطلاعات توزین از لودسل ها، یکسان سازی این اطلاعات و در نهایت انتقال آن به اندیکاتور یا نمایشگر باسکول است. پلاتفرم و یا صفحه اندازه گیری در باسکول های جاده ای معمولا از جنس بتن، فلز و یا ترکیبی از این دو است، که برای سهولت عبور و مرور خودروها به صورت پل و یا مسطح طراحی شده است، و به سرعت اطلاعات توزین را به خروجی باسکول جاده ای یا همان نمایشگر انتقال می دهد. توزین در انواع باسکول جاده ای یک فرایند دو مرحله ای است. بطوریکه وزن خودرو قبل و بعد از بارگیری محاسبه و ثبت می شود و با تفاضل این دو عدد می توان به وزن خالص بار دست یافت.

مشخصات باسکول جاده ای

ظرفیت باسکول 50 تن 60 تن 80 تن
ابعاد صفحه 3*8 متر 3*16 متر 3*16 متر
کاربری کامیون کش تریلی کش تریلی کش
تعداد پلت فرم (ماژول ) یک عدد دو عدد دو عدد
فوندانسیون پیش ساخته 4 عدد 8 عدد 8 عدد
مقاومت هر قطعه(وضعیت بار محوری) طبق استاندارد طبق استاندارد طبق استاندارد
مقاومت باسکول (وضعیت صفحه گسترده ) طبق استاندارد طبق استاندارد طبق استاندارد
تعداد لودسل 4 عدد 8 عدد 8 عدد
ظرفیت هر لودسل 30 تن 30 تن 30 تن
ظرفیت مجموع لودسل ها 120 تن 240 تن 240 تن
کلاس دقت لودسل ها C3 و C4 C3 و C4 C3 و C4
قابلیت نصب به صورت برجسته یا همسطح زمین برجسته یا همسطح زمین برجسته یا همسطح زمین
زینه استاندارد طبق استاندارد طبق استاندارد طبق استاندارد
دقت طبق استاندارد طبق استاندارد طبق استاندارد
نوع اندیکاتور (نمایشگر) دیجیتال دیجیتال دیجیتال
نوع پرینتر لیزری یا سوزنی با گارانتی مادیران ( به انتخاب مشتری) لیزری یا سوزنی با گارانتی مادیران ( به انتخاب مشتری) لیزری یا سوزنی با گارانتی مادیران ( به انتخاب مشتری)

جهت مشاهده ایسنتاگرام ما کلیک کنید

شركت توزین سپاهان به عنوان شرکت پیشرو در عرصه صنعت توزین با بهره مندي از فضا ، امكانات و تسهيلات منحصر به فرد و نیرو های متخصص، بستر و زمينه مناسبي را در راستای ارتقاء سطح کیفی صنعت توزین مهيا ساخته است تا علاوه بر عرضه و نمايش توانمنديها در رقابت به حضور مستمر و موثر بین المللی ایران در عرصه صنعت توزین توسعه بخشد.