بررسی کامل روش های برش سنگ + مراحل برش سنگ

برش سنگ در کارخانه

در این مقاله قصد داریم راجع به روش های برش سنگ در کارخانه و اهمیت این موضوع صحبت کنیم ، همه ی سنگ های بعد از استخراج در معدن، در انبار های معدن نگه داشته میشوند و بعد از اینکه سنگ ها خریداری شدند، توسط تریلی ها به مکان مد نظر برده میشوند. معمولا برای وزن کشی این سنگ های بزرگ از باسکول جاده ای استفاده میکنند  که از بین باسکول های جاده ای بیشتر از تریلی استفاده میشود که با خرید باسکول تریلی کش میتوان رفع نیاز کرد. ولی گاها ممکن است با کامیون سنگ را جا به جا کنند که خرید باسکول کامیون کش در این موارد کاربرد خواهد داشت و بدین صورت عمل میکند که خودرو سنگین قبل از ورود به معدن وزن کشی میشود و بعد از بارگیری و قبل از خروج از معدن وزن میشود و مابه التفاوت این دو ، وزن سنگ است. سنگ به کارخانه رسیده به شکل کوپ های خام هستند که باید عملیات برش روی آن ها اجرا شود. این کوپ ها می توانند به شکل لاشه و کوچک و یا به شکل کوپ های قالب صابونی باشند.

این کوپ ها زیر جرثقیل کارخانه گذاشته شده و از روی تریلی پایین آورده میشود در نحوه ی گذاشتن کوپ ها دقت کنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید سپس باید کوپ ها را زیر دستگاه برش گذاشته شود حال ممکن است این دستگاه یک قله بر ساده باشد یا یک سی تیغ یا یک اره عظیم الجثه. بعد از قرارگیری کوپ در سر جای خود ، دستگاه شروع به برش سنگ به صورت عمودی میکند بعد از بریده شدن سنگ ها در قطعه های دلخواه و تعریف شده ، در فضایی گذاشته میشود تا خشک شده و برای مرحله ی بعد آماده شود.

با توجه به اینکه سنگ چه جنسی دارد مراحل بعدی را باید انجام داد به طور مثال در صورتی که سنگ تراورتن باشد باید برای رزین و کوره و اگر سنگ مرمریت باشد برای مرحله یو وی (UV) آماده شود و اگر سنگ گرانیت باشد آماده سازی خاصی ندارد. بعد از انجام این مرحله سنگ ها به زیر دستگاه ساب میروند تا سطح سنگ پرداخت شود در این مرحله است که سطح سنگ شفاف و براق میشود. بعد از این مرحله، مرحله ی دیگری از کار کارخانه شروع میشود، یعنی فروش محصولات! سنگ ها برش زده و پرداخت میشوند و در یک مکان مناسب با نور پردازی مناسب گذاشته میشوند تا مشتری طبق سلیقه و هدف خود از آن سنگ ها سفارش دهند.

در ادامه به روش برش سنگ را بررسی میکنیم و سنگ های تولید شده به خودی خود ارزشی برای مصرف کننده ندارد و این دستگاه های برش سنگ است که ارزش و زیبایی سنگ را مشخص میکند یک کارخانه سنگبری برای برش سنگ به ورق هایی با ضخامت مختلف و اشکال هندسی و ابعاد اسلب و تایل، بهبود کیفیت سنگ، ساب و صیقل و پرداخت ممکن است قسمت های مختلفی داشته باشد.

روش های برش سنگ

روش های برش سنگ

روش های برش سنگ

برش سنگ با اره

یکی از رایج ترین روش ها برای برش سنگ، برش سنگ با اره است. در این روش بلوک های سنگی با اره الماسی که تیغه های موازی دارند برش میخورند . اره های الماسی دارای تیغه ها مختلفی از 40 تا 80 تیغ و قدرت های مختلف است که به دو نوع سخت بر و نرم بر تقسیم میشود.

برش سنگ با اره نرم سخت بر

اره های سخت بر به جای تیغه الماسه، سنگ را با براده چدنی یا فولادی می برند این اره ها میتواند تا صد تیغه داشته باشد و میتواند حتی تا 150 تیغه را ساپورت کند و میتواند سنگ ها را در ابعاد 3.5 در 2 را برش دهد. از این اره ها بیشتر برای سنگ گرانیت استفاده میشود.

برش سنگ اره نرم بر

برای برش سنگ هایی مثل سنگ تراروتن و سنگ مرمیت از این روش برش استفاده میشود مزیتی که استفاده از این اره ها دارد این است که ضایعات کمتری نسبت به دیگر اره ها ایجاد میکند و دقت برش بالایی دارد. معمولا اره های نرم بر به سه نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

  • سنگ روی یک واگن ثابت شده و واحد تیغه گیر پایین می آید و سنگ برش داده میشود.
  • در این نوع اره نرم بر، تیغه ثابت است و سنگ به صورت عمودی به سمت بالا میرود و بریده میشود.
  • در این نوع از اره نرم بر برش سنگ بدین گونه است که بلوک سنگ به صورت افقی به سمت تیغه ثابت حرکت میکند.

برش سنگ با قله بر

در روش برش سنگ با استفاده از قله بر، تیغه های دیسکی یا دایره شکل استفاده میشود که روی این تیغه های دایره شکل سگمنت های الماسه قرار دارد. قطر تیغه های قله بر از 15 سانتی متر تا 3 متر است. برای برش سنگ با قله بر از چند تیغه ی موازی در یک یا چند مرحله استفاده میشود و سنگ بلوک را به شکل پلاک در می آورد.

از اره قله بر برای خط تولید سنگ های تایل بیشتر مورد استفاده است. برای برش سنگ های نرم، تیغه اره بر یکباره روی سنگ استفاده میشود و برای سنگ های گرانیت و سنگ های سخت تر چند مرحله اجرا میشود و چند تیغه گرد به صورت عمودی سنگ را در چند مرحله برش میدهد. تیغه ها به صورت رفت و برگشت برش سنگ را انجام میدهند و تا برش کامل سنگ این کار انجام میشود.

سخن آخر

در بالا به روش های برش سنگ اشاره کردیم و عنوان کردیم هر روش برشی برای چه سنگی مناسب است. یکی از باسکول هایی که در سنگبری ها از آن استفاده میشود باسکول کوپ کش است که برای  اندازه گيري وزن کوپ سنگ طراحی و ساخته شده پس داشتن یکی از این باسکول ها برای هر کارخانه سنگ بری الزامی است. از طرفی برای حفظ سلامت سنگ ها در زمان چرخش باید از باسکول کوپ برگردان استفاده کرد. که این دستگاه توانایی برگرداندن کوپ سنگ در کمترین فضای کارگاهی با ابـعاد 2*4 مـتـر و برگرداندن کوپ سنگ با چرخش 90 درجه در کمتر از 2 دقیقه را دارد. برای خرید این تجهیزات میتوانید با کارشناسان توزین سپاهان در ارتباط باشید : 09135714001

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.